تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی

  • Info@novintajhizazma.com
  • 02155177631 | 09125287842

خاک ژله‌ ای چیست؟

خاک ژله‌ ای چیست؟

خاک ژله‌ ای یا فلاورژل نوعی پلیمر است که می‌تواند به سرعت مقدار زیادی آب را جذب کند و به مرور آن را برگرداند. این ویژگی منحصر به فرد خاک ژله‌ای آن را به یک جایگزین مناسب برای خاک تبدیل کرده است. این دانه‌های ریز و سفت بعد از جذب آب حجمشان بین ۴۰ تا ۸۰ برابر حجم اولیه افزایش می‌یابد. تنوع رنگ این خاک به آن جذابیت خاصی می‌دهد، این رنگ‌ها در مقابل نور خورشید ثابت هستند.
این خاک با توجه به شکل و اندازه در دو دسته تقسیم بندی می‌شود.

خاک ژله‌ای پودری: به محض اینکه داخل آب ریخته شود، به سرعت آب را جذب می‌کند و حجمش در مدت چند ساعت افزایش می‌یاد.
خاک ژله‌ای مکعبی: نسبت به نوع پودری باید زمان بیشتری در آب باقی بماند تا حجمش افزایش یابد و معمولا بعد از ۸ الی ۱۲ ساعت به حداکثر میزان حجمش می‌رسد.

این خاک را می‌توانید از گلخانه‌ها یا گلفروشی‌ها تهیه و سپس مطابق با روش زیر از آن‌ها استفاده کنید:

ابتدا این خاک را در یک ظرف بزرگ بریزید و به ازای هر بسته از این خاک، ۱ لیتر آب به آن اضافه کنید. زمان حجیم شدن این خاک بسته به نوع خاکی که استفاده کرده‌اید، متفاوت است. همانطور که ذکر شد نوع پودری این خاک سریعتر به حداکثر میزان حجمش می‌رسد.
زمانی که این خاک به حجم دلخواه رسید، آن‌ها را داخل گلدان‌های کریستالی یا شیشه‌ای بریزید. در صورتی که بعد از حجیم شدن این خاک همچنان مقداری آب داخل ظرف باقی مانده است، قبل از ریختن خاک ژله‌ای درون گلدان، آن را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.
قبل از قرار دادن گیاه داخل این خاک، خاک اطراف ریشه‌های آن را بتکانید، ریشه‌های پوسیده را جدا کنید و ریشه گیاه را کاملا شست و شو دهید، سپس آن را درون خاک ژله‌ ای قرار دهید.
گلدان شما بسته به نوع گیاه، درجه حرارت و شرایط محیطی هر ۱۵ الی ۳۰ روز یکبار به آبیاری نیاز دارد.

برخی از کاربرد‌های منحصر به فرد این خاک عبارتند از:
۱. استفاده در زمان مسافرت
آبیاری گلدان‌ها یکی از دغدغه‌هایی است که در زمان مسافرت طولانی مدت با آن روبه رو می‌شوید. استفاده از خاک ژله‌‌ای می‌تواند این مشکل را برطرف کند. مقدار کمی از این خاک را در آب بریزید تا حجمش افزایش یابد، سپس آن‌ها را روی سطح خاک گلدان بریزید تا احتمال خشک و پژمرده شدن گل‌های‌تان در زمان مسافرت کاهش یابد.

۲. کاشت گیاهان آپارتمانی
برای کاشت گیاهان آپارتمانی که به رطوبت بالایی نیاز دارند، می‌توانید از خاک ژله‌ ای استفاده کنید. گندمی، نخل مرداب، سانسوریا، دیفن باخیا، سین گینیوم، کاکتوس، لیندا، آگلونما، یوکا، سیکلمه، لیلیوم، شاپسند، پاپیتال، پتوس تنها برخی از گیاهان آپارتمانی هستند که می‌توانید آن‌ها را در این خاک بکارید.
۳. استفاده در خاک‌های شنی
آب به سرعت داخل زمین‌های شنی فرو می‌رود، بنابراین دفعات آبیاری در این نوع زمین‌ها افزایش می‌یابد و هزینه‌های گزافی برای کشاورزان به دنبال دارد. اضافه کردن هیدورژل یا سوپر جاذب به اطراف خاک ریشه، دفعات آبیاری را کاهش می‌دهد و در مناطقی که آبیاری قطره‌ای به صرفه نیست جایگزین مناسبی برای این روش است.

۴. استفاده در زمان انتقال گیاهان
هنگامی که می‌خواهید خاک گیاه را عوض کنید ممکن است گیاه شوکه شود. در واقع در زمان جابه‌جایی گیاه کرک‌های ریز ریشه به علت خشک شدن یا کنده شدن آسیب می‌بینند و جذب مواد مغذی و آب دچار اختلال می‌شود. استفاده از خاک ژله‌ ای در زمان انتقال گیاه این خطر را به حداقل می‌رساند و از شوکه شدن گیاهان جلوگیری می‌کند.

۵. کاشت سبزه
کاشت سبزه با خاک ژله‌‌ای یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای کاشت انواع سبزه عید نوروز است. از آنجایی که خاک‌های ژله‌ای رنگ‌های متنوعی دارند، می‌توانید رنگ آن را متناسب با سفره هفت سین خود انتخاب کنید. برای تهیه سبزه مقداری از این خاک را داخل ظروف شیشه‌ای یا بلور بریزید و سپس بذر‌هایی که می‌خواهید برای سبز کردن سبزه از آن استفاده کنید مانند بذر تربچه، تخم کدو، ارزن، گندم و … را درون ظرف بریزید.

اشتراک گذاری :

کانال تلگرام

جدید ترین محصولات ما

اینستاگرام

جدیدترین محصولات

تلفن شرکت جهت سفارش

02155177631

تماس با مدیریت

09124161279